17. kesäkuuta 2018

Polaaripäivät - vaelluspäiväkirja Amy ja Neea

Tiistai

Tiivistelmä: Lähdimme lounaan jälkeen. Menimme bussilla parkkipaikalle ja lähdimme polkua pitkin tunturille. Sitten menimme Porokämpälle. Söimme tonnikalapastaa (Neea: ***, Amy: ***) ja iltapalksi neliöleipiä (Neea: **, Amy: ****)

Menimme lounaan jälkeen bussilla parkkipaikalle. Saavuimme noin puolen tunnin jälkeen ja menimme polkua pitkin tunturille. Koska tämä oli ensimmäinen päivä, rinkka tuntui erittäin painavalta ja matka pitkältä. Se oli kuitenkin sen arvoista. Siellä oli tunturikasvillisuutta ja hienot maisemat.

Vihdoin saavuimme Porokämpälle, itse ensimmäisten joukossa. Kasasimme teltan ja teimme tonnikalapastaa trangialla. Ruoka oli hyvää, mutta se voi johtua myös siitä, että minulla oli nälkä. Neea ei tosin pitänyt siitä niin paljon. Tämän jälkeen teimme paracord-rannekkeita. Pian syötiin taas ruokaa, tällä kertaa neliöleipiä. Mielestäni se oli ihan hyvää, Neeasta ihan ok. "Riitelimme" Lumin kanssa, mutta pian olimme jo niin väsyneitä, että piti mennä nukkumaan.

-Amy

Keskiviikko

Tiivistelmä: Söimme aamulla puuroa (Neea: ****, Amy: ****). Lähtömme viivästyi 55 minuuttia. Vaelsimme tunturille ja söimme nuudelikanakeittoa (Neea: ***, Amy: ***). Ihailimme maisemia ja jatkettiin matkaa. Vihdoin saavuimme Pyhäjärvelle. Päivälliseksi oli perunamuusia ja jauhelihaa (Neea: *****, Amy: *****). Iltapalaksi tortilloja (Neea: *, Amy: **).

Heräsimme aaulla melko hyvin nukkuneena. Keitimme vettä ja söimme pussipuuroa. Parasta leiriaamupalaa! Koska olimme hitaita, lähtömme viivästyi lähes tunnin.

Vaelsimme tunturille, ja näimme lunta. Otimme maisemakuvia ja menimme lumisotaa. Vaelsimme pitkän matkan Aakenustunturille ja söimme siellä kananuudelikeittoa. Se maistui hyvältä,  koska minulla oli kylmä. Siellä nimittäin tuuli tosi paljon. Sitten jatkettiin matkaa. Alamäki sujui paljon nopeammin, mutta koska olimme väsyneitä, piti varoa ettemme kaadu. Menimme metsäistä polkua pitkin Pyhäjärvelle. Ruuaksi tehtiin perunamuusia ja jauhelihaa, joka maistui todella hyvältä.

Illalla Lumi piti meille jumppispumppiksen ja me opetettiin muille se taputusjuttu. Iltapalaksi oli tortilloja, joista minä ja Neea emme pitäneet kauheasti. Tortilla nimittäin katkesi aina kun sitä yritti taittaa. Kuuntelin kun Lumi jutteli Sasun kanssa kirjoista ja yritin tajuta siitä jotain. Mutta aika kului nopeasti, joten pian piti mennä nukkumaan telttaan.
-Amy

Torstai

Heräsimme aamulla aikaisin ja lähdimme aamupalalle. Aamupalaksi oli mysliä ja kiisseli, mutta minä söin puuroa. Sitten kävelimme Kotamajalle. Amy söi matkan aikana tomaattipastakeittoa ja minä nuudelia. Amy sanoi pitävänsä ruuasta todella paljon, mutta minä en nyt niin pitänyt.

Kun saavuimme Kotamajalle, pystytimme teltan. Sen jälkeen lähdimme vaeltamaan ilman rinkkoja Lainiotunturille. Kun olimme ylhäällä, otimme kuvia ja tulimme takaisin leiripaikalle, jossa minä aloin Merjan kanssa tekemään risottoa ja Amy Susannan kanssa. Amy sanoi pitävänsä risotosta erittäin paljon, minä en nyt niinkään. Sen jälkeen yritimme tehdä lettuja mutta siitä ei tullut mitään. Menin telttaan josta Amy lähti ja tuli myöhemmin ilmoittamaan että hän ei saanut lettuja. Sitten kävimme nukkumaan.

Päivä oli rankka mutta tunturin näkymät olivat kauniita. Ylhäällä oli tuulista ja se vähän ärsytti, mutta muuten meni hyvin. Hyvä päivä.
-Neea

Perjantai

Heräsimme aikaisin ja söimme puuroa. Puuro oli Amyn mielestä hyvää, mutta minun mielestä paras ruoka koko leirillä.

Sen jälkeen lähdimme kiipeämään tunturiin ja siellä otimme ryhmäkuvia. Jotkut eivät halunneet kiivetä tunturille, joten he menivät tasamaan kautta.

Tapasimme heidät jotka eivät olleet kiivenneet tunturiin risteyksessä. Lepäsimme siellä hetken ja sitten jatkoimme matkaa. Sitten pysähdyimme joen luo ja söimme nuudeleita. Nuudelit olivat 5/5, sille ne ovat hyviä, mutta ei kovin terveellisiä. Sen jälkeen otimme ryhmäkuvan sillalla ja kävelimme bussiin joka toi meidät Luosuun.

Luosussa pystytimme teltat kuivumaan, ja ripustimme makuupussit tuulettumaan. Sitten otin rinkasta Luosutavarat Luosulaukkuun, ja Luosulaukusta tavarat joita en enää tarvitse rinkkaan. Sitten tiskasin trangian. Sen jälkeen odottelin muita ja juttelin Adelman kanssa. Sen jälkeen menimme syömään makaroonia ja jauhelihaa ja Amy makaroonilaatikkoa. Ruoka oli erittäin hyvää! Kiitokset kokeille! Sitten tytöt menivät saunaan ja aloin kirjoittamaan tätä päiväkirjaa.

Päivä oli mukava. Kiipeily Kukastunturille oli hiukan uuvuttavaa, mutta se oli sen arvoista. Näkymät olivat erittäin nätit mutta tunturin päällä tuuli paljon, ei silti kyllä ollut kylmä.