1. syyskuuta 2017

Suomi-seikkailua Saarijärvellä

Kalevan Suuntatyttöjen kesäleiri 25.-30.7.

Tiistai 25.7. Saapumispäivä

Kalevan Suuntatyttöjen "Suomi-seikkailu" -kesäleiri alkoi neljän seikkailijan ja viiden johtajan voimin. Lähdimme reippain mielin Kalevan kirkolta vanhempien kyydeillä kohti Kalevan Karhujen leirialuetta Kangasalan Saarijärvellä. Onneksi autoilla pääsi melkein perille asti, sillä se helpotti melkoisesti leirin huoltoa ja leiritavaroiden kuljetusta.

Maitokärryreippailun jälkeen nostimme lipun ja aloitimme leirin rakentamisen. Pystytimme kaksi Niger-telttaa ja rakentelimme rinkkatelineet ja tuuletuspuut. Ensimmäinen leiri-ilta kuluikin mukavasti Leirinrakentaja-taitomerkin parissa. Hiljaisuus laskeutui leirin ylle melko myöhään.

Keskiviikko 26.7. Vesipäivä

Keskiviikkona herättiin aikaisin ja syötiin aamupalaksi puuroa ja leipää. Aamupäivän ohjelmassa oli erilaisia vesiaktiviteetteja, kuten vaatteet päällä uintia ja melontaa järvellä. Menimme myös kanootinupotusta - se oli hauskaa! Pelissä oli tarkoituksena upottaa toisen joukkueen kanootti täyttämällä se vedellä. Kaikki kastuivat ja pääsivät uimaan.

Lounaaksi syötiin tex mex -lättyjä. Iltapäivällä suoritettiin Kansanperinne-taitomerkkiä. Jokainen oli piirtänyt sukupuun, joten aloitimme tutkimalla niitä ja keskustelemalla, mistä päin Suomea sukulaisemme olivat kotoisin ja minkälaiset ammatit olivat yleisiä 1900-luvulla. Askartelimme perinteiset tuohihelistimet kiiltävästä pahvista ja nikkaroimme myös suhistuspuut eli pärrät. Lisäksi valmistettiin vihdat, joita pääsimme myöhemmin testaamaan saunassa. Tutustuimme suomalaisiin sanontoihin ja kiersimme rastiradan, jossa oli tarinoita keijuista, peikoista ja muista satuolennoista.

Päivälliseksi valmistimme nuotiolla kaskinauriita, perunoita ja lohta. Ruoka oli todella hyvää. Illalla kävimme vielä saunassa. Iltaohjelmassa kuulimme tarinoita Kalevalasta ja teimme siihen liittyviä esityksiä. Maistelimme erilaisia makkaroita ja jälkkäriksi smorseja eli suklaa-vaahtokarkkikeksejä.

Torstai 27.7. Seikkailijapelipäivä

Aurinkoinen aamu alkoi herätyksellä, lipunnostolla ja aamupalalla. Kun aamupala oli syöty, aloimme valmistautua seikkailijapeliin eli sepeliin.

Kun rinkat oli pakattu, suuntasimme kohti Norojärveä. Matkalla oli luonnontuntemusvisa ja partio- ja lippukuntahistoriaristisanatehtävä. Norojärven laavulle saavuttuamme alkoi lounaan valmistus. Kolmessa trangiassa valmistui maittavaa italianpataa. Lounaan yhteydessä oli erilaisia tehtäviä karttamerkeistä. Kun lounas oli syöty ja karttamerkkitehtävät tehty, oli aika aloittaa paluumatka kohti Saarijärveä. Paluumatkalla oli vielä luvassa ongelmanratkaisua, ensiapua ja rinkkalautta. Kaikki tytöt selvisivät kuivin nahoin ja rinkoin ylityksestä.

Saarijärvelle palattumme alkoi varusteiden huolto ja saunan lämmitys. Samaan aikaan kirkolla sudenpennut valmistautuivat kesäleirille lähtöön.

Päivällisen jälkeen sudenpennut saapuivat Saarijärvelle. Ensin tutustuttiin leirialueeseen, käytiin sääntöjä läpi ja sen jälkeen aloitettiin teltanpystytys. Seikkailijat jatkoivat varusteiden huoltoa ja kävivät pikaisesti saunomassa.

Iltaohjelma oli perinteinen iltanuotio: lauluja, ryhmien esityksiä, huutoja, laululeikkejä ja tietenkin lätynpaistoa. Vatsat pullollaan lättyjä oli hyvä kömpiä telttaan ja makuupussiin nukkumaan.

Perjantai 28.7. Yhdessä metsään -päivä

Perjantaipäivä käynnistyi heräillen lipunnoston ja aamujumppailun merkeissä. Päivän teema ilmeni jo aamupalalla, kun kuulimme tarinan metsän eläimistä. Päivän teema oli siis "yhdessä metsään". Aamupäivä alkoi hauskoilla, metsäisillä leikeillä, joissa jokainen leiriläinen viimeistään heräsi. Menimme mm. huutojuoksua ja luontodominoa. Sen jälkeen kuulimme roskattomasta retkeilystä.

Päivemmällä, lounaan jälkeen lähdimme kävelyretkelle lähimaastoon. Matkalla laumat ja seikkailijavartio tutustuivat mm. metsätyyppeihin, metsään virkistyslähteenä, metsätyyppeihin ja metsäammatteihin. Auringonpaisteisen kävelyn jälkeen ruoka maistui kaikille hyvin. Päivällisen jälkeen leiriläiset pääsivät uimaan ja tekemään leirimerkkejä. Illalla laskimme lipun, jonka jälkeen oli ohjelmassa ryhmien esityksiä, leikkejä ja lauluja. Iltaohjelman jälkeen söimme iltapalan ja menimme iltapesuille ja nukkumaan hyvissä mielin monipuolisen päivän jäljiltä.

Perhosten videotervehdys ja ajatuksia metsästä:

Leppäkerttujen metsälaulu, taustalla metsän paras paikka:

Joutsenten näytelmä metsäluonnon hienoudesta:

Lauantai 29.7. Suomi-seikkailu -päivä

Lauantaina päivä taas alkoi lipunnostolla ja aamupalalla söimme mahat täyteen puuroa. Aamupalan jälkeen koristelimme ruokailukatoksen juhlakuntoon päivää varten. Sitten jakauduimme kisavartioihin ja Suomi 100v. -partiotaitokisat saivat alkaa. Seikkailijoilla ja sudenpennuilla oli eritasoisia tehtäviä Saarijärven ympärillä. Rasteilla oli kysymyksiä Suomesta, suomalaisista ja kaikkeen tähän liittyvästä. Ruokarastilla tehtävänä oli perinneretkiruuan, ooppaheijan, keittelyä ja mausteena tietenkin ketsuppia. Matkatehtävänä oli askarrella luonnonantimista kukkaseppeleitä, käpylehmiä ja lummekaulakoruja. Kisa sujui hyvin siis tehtäviä ja käpylehmiä tekemällä sekä nauttimalla hyvistä mustikoista matkan varrella.

Kisan päätyttyä ja kun viimeisetkin käpylehmät oli saatu tehtyä, laitettiin sauna päälle, päästiin peseytymään ja pulahtamaan järveen. Päivälliseksi söimme herkullista kinkkupastaa.

Iltaohjelmassa siis vietimme Suomi-synttäreitä aarteenmetsästyksellä ja muilla hauskoilla synttärileikeillä. Iltapalaksi oli tarjolla juhlaruokana hot-dogeja, joiden jälkeen tällä leirillä viimeistä kertaa kömmittiin telttoihin nukkumaan.

Sunnuntai 30.7. Vierailupäivä

Leiriväsyneinä heräsimme viimeiseen leiripäivään. Tänään oli se päivä, kun Suomi-seikkailumme päättyisi ja lähtisimme rinkka täynnä hauskoja leirimuistoja kotia kohti.

Lipunnoston, aamujumpan ja aamupalan jälkeen jokainen pakkasi omat tavaransa. Tähänkin saimme yllättävän paljon aikaa kulumaan. Sudenpennut tyhjensivät koko rinkan sisältöineen makuualustalleen ja viikkasivat ja pakkasivat tavarat itse omaan rinkkaansa. Kaikki tavarat saatiin jotenkin rinkkaan, jos ei rinkan sisäpuolelle, niin sitten ulkopuolelle. Purimme leirirakennelmia ja kuljetimme tavaroita parkkipaikalle. Kirjoitimme leiristä päiväkirjoihin ja leikimme vielä metsäleikkejä, kuten Metsuria ja hippiä.

Lounaan jälkeen leiriläisten vanhempia alkoikin saapua paikalle. Leiriläiset esittelivät ylpeinä leirialuetta ja telttojansa vanhemmille. Tämän jälkeen purimme teltat, joimme pullakahvit ja laskimme lipun. Leirialue hiljeni nopeasti.