4. toukokuuta 2016

Kasukka-seikkailijaretki ”Rastilta rastille”

Kangasalla 22.-24.4.2016

Perjantain iltapalaksi valmistimme hotdogeja.
Lähdimme perjantaina kirkolta vanhempien kyydeillä. Kirkolla pakkasimme ensin yhteisiä tavaroita rinkkoihimme. Kun olimme Säynäjärven risteyksen pienellä parkkipaikalla, lähdimme kävelemään polkua pitkin. Menimme Kaarinan sillan yli ja kävelimme pikku tietä pitkin. Sen jälkeen menimme polulle ja sitä pitkin kävelimme noin kaksi kilometriä. Löysimme sampomme laavulta, ja hän näytti, mihin meidän piti pystyttää laavut. Rupesimme tekemään kiiloja. Sen jälkeen etsimme keppejä laavun pystytystä varten. Kun se oli tehty, laitoimme makuupussit ja -alustat paikoilleen ja menimme Norojärven laavulle tekemään iltapalaa. Meidän piti sytyttää nuotio. Iltapalaksi syötiin hot dog -sämpylöitä nakeilla ja erilaisilla lisukkeilla. Tämän jälkeen tehtiin iltatoimet ja mentiin nukkumaan.

Lauantaina heräsimme lintujen lauluun. Laitoimme vaatteet päälle. Menimme syömään aamupalaa, siis pussipuuroa, mehua ja leipää. Sen jälkeen purimme laavut ja merkitsimme karttoihin rastit tulevaa suunnistusta varten. Hermoa raastava retki alkoi. Suunnistimme pareina rastilta rastille, joilla oli erilaisia tehtäviä. Ensimmäisenä mentiin Joutsenenpesälle, jolla oli ruokarasti. Tehtiin kaikenlaista karttaan ja anafylaksiaan liittyvää. Ruuaksi oli nakkikeittoa, ja se piti tehdä trangialla. Sitten jatkoimme matkaa kohti Saapasjärveä, jolla tehtiin askelparimittaus tiellä ja metsässä. Tämän jälkeen otettiin suunta kohti seuraavaa rastia. Kalliojärvellä harjoiteltiin suunnan ja kiintopisteen ottamista, minkä jälkeen lähdettiin Saarijärven eteläpuolen parkkipaikalle. Tälläkin rastilla oli suunnistusjuttuja, ihme kyllä. Meidän piti harjoitella muuntamaan eri mittakaavoissa oleviin karttoihin merkitty matka matkaksi maastossa.

Kun saavuimme Saarijärvelle, meillä oli EA-tehtävä. Siinä piti hoitaa kädessä oleva haava. Sen jälkeen pystytimme laavut ja menimme syömään päivällistä. Ruoaksi oli italianpataa, jonka teimme trangialla. Se oli hyvää! Illalla suunnistimme ja haimme rasteja Saarijärven lähistöltä. Meidän piti palata takaisin laavuille klo 21:30. Paistoimme lettuja, ja sai ottaa leipää ja kuumaa mehua. Iltapalan jälkeen menimme käymään vessassa ja pesimme hampaat. Sitten sai mennä nukkumaan makuupussiin.

Päivällisen jälkeen paistoimme vaahtokarkkeja jälkiruoaksi.

Sunnuntaiaamuna heräsimme kosteissa laavuissa ja valuimme Saarijärven nuotiopaikalle. Siellä söimme aamupalan eli pussipuuroa ja leipää kuumalla mehulla kurkusta alas huuhdottuna. Aamupalan jälkeen aloimme hitaalla tahdilla tyhjentää ja purkaa laavuja. Sen jälkeen harjoittelimme karttamerkkejä Aliaksen, Pictionaryn ja erityisen leikin avulla. Leikissä piirrettiin kaverin selkään sormella jokin karttamerkki ja viesti kulki sillä tavalla eteenpäin, kunnes viimeinen piirsi sen paperille. Sen jälkeen katsoimme pareittain kartasta jonkin kohdan ja teimme siitä pienoismallin vaikkapa havunneulasista, kepeistä ja järvestä kannetusta vedestä. Jotkut käyttivät myös lehtiä ja mustikan varpuja. Tämän jälkeen harjoittelimme aihetta nimeltä rastinmääritteet, jotka ovat yksityiskohtaista määritystä rastille. Rastinmääritteessä voidaan esimerkiksi mainita, että rasti on lähellä kiveä ja millä puolen kiveä rasti on, tai millä rakennuksen kulmalla rasti on. Sitten haimme yhdeksän rastia rastinmääritteiden avulla. Sen jälkeen söimme lounaan, joka oli makaronia ja tonnikalakastiketta, nam! Lounaan jälkeen oli vielä ilmansuuntasuunnistusta. Lopuksi saimme karkkia ja suunnistustaitomerkit jaettiin kaikille. Sitten lähdettiin kotiin!

Retken lopuksi kaikille jaettiin suunnistustaitomerkit.