26. syyskuuta 2019

Oravien syyshaikki 21.-21.9.2019

Lähdimme lauantaiaamuna vanhempien kyydeillä Isojärven kansallispuistoon. Olimme saaneet suunnitella ruoat haikille. Perille, Heretyn parkkipaikalle, päästyämme teimme ensin trangialla lounaaksi kanaa ja nuudeleita. Syötyämme lähdimme vaeltamaan metsään.

Päivän matkasuunnitelmana oli kävellä noin 4 kilometriä Kuorejärven laavulle. Noin puolivälissä matkaa pysähdyimme pitämään taukoa valtavan hiidenkiven luo ja söimme siinä välipalaa ja keräsimme voimia.

Iltapäivällä, kun olimme päässeet perille Kuorejärven laavulle, niin valmistimme trangialla illalliseksi meksikolaisia quesadilloja eli paistoimme tortillalättyjen välissä papuja, juustoraastetta ja tacomaustetta. Nam!

Illalla sahasimme ja hakkasimme puita nuotiota varten. Alkoi sataa. Sytytimme laavun eteen nuotion ja paistoimme iltapalaksi makkaraa, tikkupullia ja s’moreseja. Kun alkoi väsyttää, vetäydyimme laavuun nukkumaan. Talvimakuupusseissa nukkuneilla oli yöllä sopivaa ja kesäpusseissa nukkuneilla kylmä.

Kun heräsimme, aamulla oli kaunis ja kirkas sää. Vaihdoimme vaatteet ja keitimme aamupuurot. Laavulle alkoi saapua paljon muitakin retkeilijöitä. Keräsimme omat tavarat, pakkasimme rinkat ja lähdimme kulkemaan samaan suuntaan, kuin mistä eilen tultiin. Osa matkasta oli eri reittiä ja pysähdyimme Kannuslahdella syömään lounaaksi avocadopastaa.

Lounaan jälkeen jatkoimme matkaa ja Heretyn kämpän pihassa vielä tutustuimme alueen luontoa esittelevään näyttelyyn ennen kuin meitä tultiin hakemaan. Palattuamme kololle, otimme yhteiset tavarat rinkoista ja lähdimme kotiin.